Modré světlo a jeho vliv na naše zdraví

Žijeme v době, kdy se vyhnout nepřirozenému modrému světlu je prakticky nemožné. V našem denním životě se většina z nás potýká s displeji a monitory. Po celou dobu naší evoluce jsme se adaptovali na přirozené prostředí, ale technické inovace nám to narušují. Co je to modré světlo, jaký vliv má na náš cirkadiánní rytmus (biologický rytmus), spánek, který má následně vliv na naše celkové zdraví a mnoho dalších zajímavých informací se dozvíte v našem článku.

Kvalitní světelné podmínky jsou už delší dobu považovány za významný faktor ovlivňující lidské zdraví. Světlo je důležitý vnější faktor, který má vliv na náš cirkadiánní systém. Nevhodné světelné podmínky mohou vést k desynchronizaci cirkadiánních rytmů, ke zdravotním potížím a narušenému spánku. Nedostatek spánku či špatná kvalita vedou k pocitu únavy, zhoršené pozornosti a výkonnosti. Ať už se věnujete jakémukoliv sportu měli byste zpozornit, jelikož modré světlo má velký vliv na kvalitu spánku a celkovou regeneraci těla!

Co je to modré světlo?

Když si představíte bílé světlo, které vyzařuje slunce, to je složeno ze všech barev viditelného spektra a lze jej na ně také rozložit, dobrým příkladem je duha. Světlo se skládá ze sedmi spektrálních barev: fialová, indigová modř, modrá, zelená, žlutá, oranžová a červená. My se budeme zabývat tím modrým světlem.

Modré světlo je všude! Sluneční světlo je hlavním zdrojem modrého světla, avšak existuje mnoho umělých zdrojů. Modré světlo produkují obrazovky telefonů, notebooků, televizí, tabletů. Modré světlo vyzařují také úsporné, klasické žárovky a většina umělého osvětlení. Vystavení se modrému světlu z digitálních obrazovek a umělého osvětlení je nepřirozeným světelným zdrojem. Světlo z displeje skrze oční sítnici večer posílá do mozku signál, že není noc a tělo si tak myslí, že je den. Přísun modrého světla ve večerních hodinách negativně ovlivňuje nástup melatoninu a zhoršuje tak kvalitu spánku. Míra škodlivosti tohoto světla závisí na množství, které dopadá do oka. Existují možnosti, jak přísun modrého světla omezit.

Rozklad světla

Pozitiva modrého světla:

Avšak na modré světlo nemůžeme pohlížet pouze negativně. Modré světlo má i pozitivní účinky např. při řízení v nočních hodinách, kdy nás probouzí, zvyšuje míru pozornosti a bezpečnosti. Ve veřejném osvětlení má také pozitivní vliv na bezpečnost v dané lokalitě, občané se tak cítí lépe a bezpečněji. Také nemůžeme opomenout, že světlo na veřejnosti nám umožňuje se orientovat v dané oblasti.

Je modré světlo vždy špatné?

Ne, všechno modré světlo není špatné. Výzkumy ukazují, že viditelné světlo zvyšuje bdělost a pomáhá paměti i kognitivním funkcím. Navíc zlepšuje náladu! Vystavení se modrému světlu během dne pomáhá udržovat zdravý cirkadiánní rytmus. Vyhýbat bychom se mu tedy měli zejména v podvečerních a nočních hodinách.

Jak omezit modré světlo:

Ideální je 2-3 hodiny před spánkem zcela zamezit přísun modrého světla – odložit mobil, počítač, televizi a nesvítit umělým osvětlením. Večer je tedy vhodné si naordinovat digitální detox a zhasnout. Toto je, ale pro mnohé z nás zcela nereálný scénář. Máme tu pro vás tipy, jak alespoň omezit přísun modrého světla:

  1. Jedním ze způsobů, jak je možno zmírnit účinek světla na cirkadiánní systém je blokovat modrou část barevného spektra pomocí oranžově zbarvených brýlí, které zamezují propustnost modrého světla. "Nošení oranžově tónovaných brýlí večer po dobu tří hodin v průběhu dvou týdnů významně zlepšilo subjektivní kvalitu spánku u skupiny adolescentů trávících večer před monitorem" (van der Lely et al., 2015)
  2. Existují typy osvětlení, ve kterých je omezena modrá složka světla. Světlo z tohoto zařízení (žárovky) je oranžové.
  3. Na některých digitálních zařízení je možné v nastavení omezit modré světlo. Dále jsou k dispozici aplikace, které si můžete do mobilu nainstalovat a snížit dopad modrého světla na vaši sítnici.

Jak zlepšit sportovní výkon pomocí světla?

Sportovci jistě vědí, že dobře se vyspat má důležitý vliv na regeneraci a je zásadní pro sportovní výkon.

Ať už sportujete profesionálně či amatérsky, tak pro vás budou zajímavé tipy, jak můžete zlepšovat svou výkonnost, vytrvalost a regeneraci. Základem je samozřejmě kvalitní spánek, který jde ruku v ruce s omezením přísunu modrého světla, avšak na jeho celkovou kvalitu má vliv mnoho dalších faktorů jako např. kvalitní a pestrá strava.

Terapie červeným světlem má následující benefity:

Terapie červeným světlem pomocí LED panelů je moderní metoda pro maximalizaci energieregeneracevýkonnostispánkumladistvého vzhledu a mnoho dalšího. Existují různé typy terapie červeným světlem. Popíšeme vám další benefity, nejen pro sportovce, které červené světlo přináší:

  • Pomáhá vytvářet kolagen – zpomalení vzniku vrásek a zlepšení zdraví kloubů např. u osob trpící artritidou.
  • Rychlejší regenerace svalů po tréninkuběhánífotbale atd.
  • Podporuje hojení ran.

V tomto článku jsme uvedli, co je to modré světlo, co ho vyzařuje, a že nemá jen negativní stránky. Dali jsme vám tipy, jak a kdy modré světlo eliminovat, abyste zamezili škodlivým vlivům tohoto světla. Jak je důležité si nenarušovat cirkadiánní rytmus těla a kvalitněji se vyspat, pro maximalizaci regenerace po sportovních i běžných denních výkonech. Na závěr jsme vám představili, terapii červeným světlem a jaké má benefity. Doufáme, že jste si z tohoto článku odnesli nějaké zajímavosti o světle.

Zdroje: 

MICHAL ŠMOTEK, JANA KOPŘIVOVÁ, PETER ŠÓŠ, 2016. Vliv modrého světla na cirkadiánní systém, spánek a kognitivní činnost

Modré světlo [online]. [cit. 2022-04-27]. Dostupné z: http://modresvetlo.cz/

van der Lely S, Frey S, Garbazza C, et al. Blue blocker glasses as a countermeasure for alerting effects of evening light-emitting diode screen exposure in male teenagers. J Adolesc Health 2015; 56(1): 113–119

Hamblin MR. Mechanisms and applications of the anti-inflammatory effects of photobiomodulation. AIMS Biophys. 2017;4(3):337-361. doi:10.3934/biophy.2017.3.337